La Biblioteca Pública de Villanueva (Casanare, Colòmbia)
La Biblioteca Pública de Villanueva, al departament de Casanare, a Colòmbia, és la materialització d’un concurs nacional convocat per la Sociedad Colombiana de Arquitectos, i que va guanyar l’equip d’arquitectes format per Miguel Torres, Germán Ramírez, Alejandro Piñol i Carlos Meza.
Finalitzada el mes de maig del 2007, és un edifici d’uns 3.000 m2 de dues plantes, que ha d’acollir sales de lectura, zona de treball tècnic de la biblioteca, una ludoteca i un auditori, entre d’altres serveis. El programa arquitectònic tenia una sèrie de condicionants ja d’un bon començament, principalment pel que fa al pressupost de l’obra, molt ajustat. Cal destacar les solucions que s’adoptaren: en primer lloc, utilitzar materials constructius locals, com ara fustes autòctones o pedra de riu; i per altra banda, pel que fa a la mà d’obra es contractà a habitants de la zona (amb la qual cosa crec que es poden aconseguir dos objectius: evitar desplaçaments de persones amb els corresponents allotjaments i dietes; i dos, donar riquesa i treball als habitants de la zona).

Es tracta d’un edifici auster, sense formes complexes, però en què, arquitectònicament parlant, l’element més destacat és la seua pell, la façana, de textures càlides i volumetria contundent. El programa funcional es divideix en dos talls que segmenten l’edifici en 4 parts interiors unides entre si mitjançant ponts:
- El primer tall, horitzontal, divideix la Biblioteca segons el nivell de privacitat. Així, a la planta baixa se situen les àrees més obertes com són la cafeteria o l’auditori. Mente que al primer pis, hi trobem les zones que necessiten més reclusió, com són les sales de lectura.
- El segon tall, el vertical, divideix l’edifici segons si es tracten d’activitats privades o públiques. Les primereses desenvolupen exclusivament a l’interior de l’edifici; mentre que les segones tenen lloc a l’exterior, sota d’una gran coberta que fa funcions de porxo, extensió de l’edifici, i que actúa com a una gran plaça pública d’interacció social. És l’element de transició dins-fora de què tantes vegades hem parlat.
FONTS:
- “Biblioteca Pública de Villanueva. Casanare-Colombia“. En: NoticiasArquitectura.info (11/02/2008)
- “A library for Villanueva”. En: Domus, n. 920 (December 2008), p. 90-92
Leave a Response
Additional comments powered by BackType

