La Biblioteca Central de Viladecans

Si en l’article sobre la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté veiem una separació d’usos i funcions mitjançant un carrer que tallava l’edifici, a la Biblioteca Central de Viladecans (Baix Llobregat) aquesta es porta a terme amb la diferenciació volumètrica del edifici mateix, separat en dues parts ben diferenciades.

Obra de l’equip d’arquitectes Artigues & Sanabria (1995-1998), està situada al Parc de Can Xic, als terrenys de l’antiga Masia del segle XVIII del mateix, i té un total de 1.600m2. S’inaugurà el gener de 1999, i és precisament la diferenciació d’usos un dels dos aspectes més significatius de l’edifici. Per una banda trobem un volum en forma de prisma i de dues plantes d’alçada; a la planta baixa s’hi ubiquen la sala general d’adults, l’hemeroteca, la música i el magatzem; mentre que a la primera hi trobem els despatxos, el servei d’informació i l’àrea de referència. D’altra banda, hi ha un conjunt de volumetries disposades en semicercle, només en planta baixa, on hi trobem una sala d’actes, la sala infantil i la zona de petits lectors.

L’altre aspecte a destacar és la zona d’unió entre aquestes dues parts de l’edifici. En la intersecció s’ha creat un gran vestí­bul-distribuïdor, a mode d’acollida i de recepció, i que serveix d’element canalitzador de les diferents circulacions internes. D’aquest vestí­bul també caldria destacar-ne la seva funció com a element de transició entre l’exterior i l’interior (en aquest cas completament dins de l’edifici), ja que disposa de dos accessos, un per a cada façana de l’edifici, fet que augmenta i facilita la seva relació amb l’entorn, i convida més encara els usuaris a entrar-hi. Pel que fa a l’entorn, l’accés nord del vestí­bul dóna a un jardí­, amb el qual la biblioteca s’hi relaciona intensament, facilitant-ne a més la seva visió amb una façana de cristall.

Més biblioteques d’Artigues & Sanabria al blog:

FONTS:

  • De la imatge: http://biblioteca.viladecans.org/uploads/pics/entrada.jpg [Consulta: 28 de febrer de 2007]
  • Visita virtual a la biblioteca. http://biblioteca.viladecans.org/VISITA.275.0.html [Consulta: 28 de febrer de 2007]
  • “Biblioteca Central de Viladecans: Viladecans, Barcelona: 1995/98″. En: Artigues & Sanabria. Lleida: COAC Lleida, 2006. (Inventaris d’arquitectura ; 13). ISBN 84-96185-88-5, p. 90-95.
  • Llorente Díaz, Marta. “Cinco bibliotecas de Artigues y Sanabria”. En: ON Diseño, n. 208 (1999), p. 210-241.
  • “Biblioteca Viladecans, Viladecans”. En: Vint-i-cinc biblioteques de la província de Barcelona. Diputació de Barcelona, 2008. ISBN 978-84-9803-285-7, p. 308-321.
Blog Widget by LinkWithin

Popularity: 9% [?]

Comparteix:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • email
  • LaTafanera
  • LinkedIn
  • PDF
  • Twitter
  • Tumblr
  • Digg
  • Diigo
  • FriendFeed
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • RSS